Jan van Stipriaan Luïscius schreef 9 maart 2002 inhet Haarlems Dagblad

'Muziekgala is cadeautje voor de luisteraars’



Enkele jaren geleden bezocht zendercoördinator van Radio 2 Kees Toe ring een radiocongres in de Verenigde Staten en werd daar geconfron teerd met het fenomeen 'radio-events'. Toering raakte dusdanig 'besmet' met het virus, dat hij -eenmaal aangekomen in Nederland hetzelfde fenomeen introduceerde in Nederland. Met de Weken van de Jaren '6o etc, de Week van het Nederlandse lied en de Top 2000. door HILVERSUM - „Ik kan niet ontkennen, dat het wel aardig gaat".
De bescheiden zendercoördinator van Radio 2 Kees Toering is nauwelijks uit zijn tent te lokken. Geen hosanna-stemming, dat is niks voor Toering.
„Het kan ook zo weer omslaan", zegt hij.
Desondanks valt niet te ontkennen dat Radio 2, sinds Kees Toering daar aan het bewind staat, glorieuze luistercijfers bereikt dankzij enkele opvallende initiatieven zoals de Weken van de Jaren'60,'70 en '80, Week van het Nederlandse Lied (intussen omgedoopt tot het Weekeinde van het Nederlandse Lied) én de Top 2000. Op zondag 17 maart staat Carré in het teken van Herman van Veen als slotakkoord van het Weekeinde van het Nederlandse lied. Van Veen ontvangt dan de Zendtijdprijs en een keur aan artiesten (onder wie Liesbeth list, De Kast, Mathilde Santing, Marco Borsato en Stef Bos) brengt een hommage aan de zanger/cabaretier.

Het zou te ver voeren om te zeggen, dat Kees Toering een missie wenst te vervullen op Radio 2. „Maar cabaret en kleinkunst, op welke zender wordt daar nog aandacht aan besteed? Op Radio 2 willen wij dat gedeelte van de Nederlandse cultuur onder de aandacht van de luisteraars brengen. Vergeet niet dat alle theaters in ons land vol zitten. Elke avond. Met mensen als Jenny Arean, Liesbeth List, Herman Finkers, Herman van Veen en noem ze maar op. Maar nergens op de Nederlandse radio wordt daar nog iets aan gedaan. Voor die categorie van kleinkunst hebben wij wél programma's. Bovendien, ik zie het ook als een publieke taak". Toering doelt daarbij op programma's , als Volgspot, Andermans Veren, Uitgelicht en Spijkers met koppen. „Zo'n slotzondag van het Weekeinde van het Nederlandse Lied zie ik ook als een cadeautje voor onze luisteraars. Ik denk dat het wel wordt gewaardeerd en datje zo'n themaweekeinde ook niet te vaak moet doen. Je moet de juiste balens weten te vinden. Onderzoeken wijzen trouwens ook uit, dat een hele Week van het Nederlandse lied net iets teveel van het goede is. Vandaar dat we twee jaar geleden het besluit hebben genomen om een dergelijk evenement te concentreren in het weekeinde". De stijgende populariteit (in 1995 was het marktaandeel van Radio 2 nog slechts zes procent, nu 11,3 procent) legt de zender ook geen windeieren. De inspanningen lijken zich ruimschoots terug te betalen. „Heel veel artiesten willen wel iets doen met Radio 2. Artiesten zeggen ook snel ja als wij een gala organiseren, ze identificeren zich graag met Radio 2. Je kunt het ook merken aan de concurrentie, zij immiteren ons steeds vaker. Daarom is het wel zaak om steeds nieuwe dingen te verzinnen", aldus Kees Toering.